nieuws uit Kiwi-land - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Johan Weerdt - WaarBenJij.nu nieuws uit Kiwi-land - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Johan Weerdt - WaarBenJij.nu

nieuws uit Kiwi-land

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Johan

24 December 2008 | Nieuw Zeeland, Tauranga

hey mannekes,

eindelijk wa tijd gevonden om is ne kleinen update te sturen..
Ik heb den indruk dat er al een paar serieus ongeduldig aant worden zijn:)

ok..beginnen bij het begin..ongeveer een weekske geleden zijn we dus vertrokken naar Nieuw-Zeeland.
Het is nen hele lange en vermoeiende vlucht geworden..we zijn meer dan 30 uur onderweg geweest..van slapen is er in ieder geval ni veel in huis gekomen..we zijn rond 16.00 aangekomen in Auckland,hebben direct nen taxi genomen naar ons eerste hostelleke en zijn daar als nen blok int slaap gevallen..

de volgenden dag hebben we een kleine wandeling gemaakt door het hart van Auckland, ook wel The City of Sails genoemd, en konden we ons huurautoke gaan afhalen..een klein, compact bakske..het enige probleem is da ze hier natuurlijk aan de linkerkant van de baan rijden en da ge dan ook links moet schakelen..en het is allemaal leuk als ge da wa in stilte kunt oefenen ( ik,Johan,had al wel enige ervaring met het links rijden in Australie maar da was met nen automatic en da is toch nog andere koek) maar als ge direct voor de leeuwen wordt gegooid en door het drukke Auckland moet rijden om de weg naar het Noorden verder te zetten, dan valt da toch dik tegen..links schakelen, het drukke verkeer int oog houden,stilstaan op een geweldige helling,..pfff..het zweet breekt weeral uit als k daaraan terug denk:)

In het begin zat ik aant stuur en was Anke aant schakelen of omgekeerd..maar ik kan nu wel zeggen dat we het allebei stilaan onder de knie gekregen hebben..enkel op de gevaarlijke hellingen en bochten doen we nog beroep op teamwork:)..we zitten allebei al wa relaxter achter het stuur en der wordt al wel is een cd`ke opgezet en een lieke luid en vals meegezongen wa in het begin 'not done' was omdat het de alertheid van de chauffeur wa zou verminderen..

maar goe...de weg naar het Noorden bracht ons een 6 tal uurtjes later naar het mooie en gezellige Bay of Islands..waar we 2 nachtjes verbleven in 1 van de mooiste en properste hostellekes die k ooit gezien heb..grote keuken, leuk tv-hoekske met een heel kast vol dvd`s, een kleine boekenkast, een gezellig terraske..kortom alles wa ge maar nodig hebt om u een klein beetje thuis te voelen..

The Bay of Islands zijn, zoals ge al wel kunt denken, nen helen hoop mooie eilandjes die ge per boot kunt gaan ontdekken..wij hebben geopteerd voor nen "Dolphin Swimming"-tour..eerste doel was natuurlijk om dolfijnen te spotten en pas dan zou er eventueel de mogelijkeid zijn om met hen te zwemmen..met de garantie " No Dolphins, Money back"..dus da konden we ni laten liggen..ik denk da we ongeveer een uurtje aan het rondtoeren waren toen de kapitein ons attent maakte op een grote groep dolfijnen..en we kunnen met zekerheid zeggen dat het aanschouwen van deze prachtige, rustgevende dieren 1 van de mooiste ervaringen uit ons leven is ( hoewel we ook wel beseffen dat er zich nog ontelbare van deze momenten zullen voordoen)...echt pure natuur...prachtig...

Nu, der zijn echter een aantal strenge regels verbonden aan het al dan niet zwemmen met dolfijnen..
wanneer wordt er niet gezwommen : als de dolfijnen aant slapen of aant eten zijn, als de snelheid waarmee de groep zich voortbeweegt te groot is om al zwemmend te volgen,en als er een pasgeboren dolfijntje aanwezig is..dit kleintje heeft de eerste maanden ongeveer om de 3 minuten eten nodig van de mama omdat het anders niet zou overleven..en als er mensen tussen de groep zwemmen, dan kan het zijn dat de mama dit af en toe zal vergeten...

Wij hebben wel het geluk gehad om zo`n kleintje te zien..niet eenvoudig, maar af en toe zag je toch een mini-vinnetje boven water komen..echt wel koddig..da kleintje betekende echter wel dat we niet in het water mochten en da was wel ne kleinen tegenvaller..ma kom..we zijn al blij dat we wilde dolfijnen gezien hebben en deze prachtige ervaring kunnen ze ons al ni meer afpakken..misschien dat we het later nog is gaan proberen...

`s avonds hebben we voor den eerste keer zelf gekookt, een simpel spaghettike maar we waren en er toch trots op en het heeft dan ook heel goe gesmaakt:)..daarna hebben we gezellig wa pintjes gedronken op ons terraske met wa andere backpackers..wa wel opvalt is da we vooral Engelsen en Duitsers op ons traject tegenkomen..

de volgenden dag hadden we weer een hele lange rit voor de boeg dus zijn we ni te laat in ons bed gekropen..we dachten nog is goe te kunnen slapen alvorens terug voor een 7-tal uur den auto in te kruipen maar da is enigszins anders uitgedraaid..tot 3 uur `s nachts ging alles nog goe..maar dan besloten 2 Engelse gasten en grietjes onze kamer binnen te vallen (een kamer van 8)..met heel veel trallallie en trallala kwamen ze goe zat en met heel veel lawaai de kamer binnen..ne nromale mes komt stil binnen en laat zeker het licht uit om de andere ni te storen..maar daar dachte zij dus anders over...alle lichten aan dus en iedereen wakker..ma kom, daar konden we nog mee leven..het mindere was dat 1 koppeltje boven mij kwam liggen en het andere boven Anke..nog steeds niet echt een probleem..da ze dan bepaalde (vrij luidruchtige) handelingen beginnen te verrichten was nog geen probleem...dat er daarna nog wa luidruchtige dirty talk bij te pas kwam was op zich ook nog geen probleem..maar als ge dan eindelijk na een uur terug int slaap valt en 2 uur later terug wakker wordt gemaakt door nog steeds dezelfde handelingen, dan begint da toch stillekesaan op uw systeem te werken:)..pakt daar dan nog is bij dat 1 van die gasten nog van het bovenste bed naar beneden is gevallen, met ne geweldige knal tot gevolg trouwens, en de chaos is compleet......gevolg, we waren de volgende morgen allesbehalve uitgerust..

Anke`s allereerste ervaring met een Dorm-room is dus ni zo heel goe verlopen:)...maar zo`n dingen maakt ge gelukkig ni al te veel mee dus da hebben we dan ook weeral achter de rug:)

we zijn dan terug in zuidelijke richting vertrokken op weg naar Coromandel Peninsula...wel een mooi stukske natuur, vooral prachtig om met den auto door te trekken...heel veel korte scherpe bochten gevolgd door heel lange rechte stukken waar ge is goe op de gas kunt gaan staan..we hebben een korte tussenstop gemaakt bij Hot Water Beach, waar ge op een bepaald punt putten in het zand kunt graven waardoor er heel warm water naar boven komt...heel wa mensen komen er langs om ff in die putten te baden en te genieten van het warme water..da warm water is nog het gevolg van vulkanische activiteit..

de laatste dagen hebben we vooral veel gereden en we gaan da nog moeten doen..maar vanavond gaan we eerst gezellig Kerst vieren..Kerst wordt hier natuurlijk heel anders beleefd dan bij ons, omdat het hier zomer is...maar toch zie je hier heel veel winkelpersoneel met kertsmutskes rondlopen en ze proberen het hier, op hun manier, toch zo gezellig mogelijk te maken..al de hele week horen we de ene Merry Christmas na de andere:)...de mensen hier zijn trouwens echt schatten van mensen...ze zullen je altijd en overal willen helpen als ze zien dat je problemen hebt..dat kan je je bij ons echt niet voorstellen..

We zitten nu in Tauranga, een stadje aan de Bay of plenty...door het regenachtige weer kunnen we hier ni veel doen maar da geeft ons wel de tijd om eindelijk wa mailtjes te versturen..vanavond hebben we afgesproken met een meisje dat ik in Australie heb leren kennen..ofwel gaat ze ons hier wat rondleiden, ofwel gaan we gewoon gezellig samen een pintje pakken om kerstavond te vieren...we zullen nog wel zien..

morgen gaan we op weg naar Rotorua, waar we heel wat meer over de Maori-beschaving te weten zullen komen..

in ieder geval...er staat ons nog heel wat moois te wachten..vooral van het zuidereiland verwachten we heel veel omdat iedereen ook zegt dat dit zonder twijfel het mooiste eiland is...rond Nieuwjaar zullen we in de hoofdstad Wellingon zitten alvorens de oversteek te maken naar het zuidereiland...

We willen iedereen langs deze weg al een hele prettige Kerst en een gelukkig Nieuwjaar wensen...en we proberen in ieder geval zo snel mogelijk onze site te updaten...

dikke kussen van mij en Anke en tot binnekort..
xxx

• 24 December 2008 - 06:50

Katrijn:

Kans is groot dat ik de eerste vroege vogel ben die dit leest.. De gemeente had steentjes laten komen voor de stoep: om half 7! Verdekke!!!
    Het klinkt allemaal al goed he, buiten dan de ervaring me de bovenburen lijkt me minder :) Prettige feestdagen voor jullie ook en geniet er maar elk moment van.

• 24 December 2008 - 07:54

Nick:

klinkt allemaal echt super!
    Wat die bovenburen betreft, ne kimura is the answer to everything ;).

Geniet er nog met volle teugen van, en alvast heel leuke feestdagen toegewenst!

• 24 December 2008 - 08:05

Inge Van Haute:

dag Johan & Anke,

Tof dat het zo goed meevalt ! Is wel echt leuk om jullie verhalen te lezen. Dan met een beetje fantasie waan ik mezelf ook daar ipv in het grijze België. In elk geval prettige kerstdagen en ik zou zeggen, stuur nog maar veel verhalen door. Groetjes, Inge

• 24 December 2008 - 08:13

Saskia & Anja:

Hoi Johan en Anke,

Superleuk jullie avonturen.
    Wij wachten vol ongeduld op de volgende!
    Hele prettige Kerstdagen en een spetterende inluiding van 2009!

• 24 December 2008 - 08:23

Maarten:

't komt allemaal terug naar boven. Geweldige ervaringen, maar deze keer loopt het precies iets beter: ge ziet echt beesten, ge hebt de gezelligste dorms uitgekozen, ge hebt nen auto...
    Doe die van Australië de groeten van me!

Prettige feesten!

• 24 December 2008 - 08:35

Angela:

Prachtig verhaal....Goed oefening voor mijn nederlands huh?
    Great stories, great adventures, just keep on enjoying and hope you had a Nice Xmas!

• 24 December 2008 - 09:14

Marlies:

Jehaaaaaaan! Geweldig om te lezen!! Heb al helemaal zin om terug te gaan. Ge kunt zeker nog gaan zwemmen met dolfijnen in Kaikoura (oostkust van het zuidereiland) én daar kan je ook walvissen spotten! Nog meer "mooiste ervaringen van je leven" verzekerd dus!

En voor nieuwjaar MOET je gaan eten in Café Bastille (16 Majoribanks str, Wellington - www.bastille.co.nz)!! I repeat MOET!!! I kid you not! Zelden zo lekker gegeten én niet duur!!

Vrolijk Kerstmis!!

• 24 December 2008 - 11:00

Metsu:

Als eerste week kan dat al serieus tellen ... Merry x-mas you two !! Als kerstcadeau kan ik al melden dat uwen bonus per 31/12 op de rekening zal verschijnen. Dan kunt ge misschien in't vervolg een dormroom for two reserveren ... ;-)

• 24 December 2008 - 11:35

Shanah:

Ankie en Johan,
    Een beetje jaloezie aan deze kant van de computer! :p Dat ziet er al geweldig uit hé, die ervaring met de dolfijntjes en zo... Echt wel jammer dat je er niet mee kon zwemmen. Maar misschien krijgen jullie die kans wel nog later in jullie reis. Ik heb even wat opgezocht over Rotorua, en naar 't schijnt stinkt het daar opvallend hard naar rotte eieren... :p Haal die neusknijpers maar al boven! ;) Maar geniet vooral :)
    Dikke kus!
    Shanah xxx

• 24 December 2008 - 13:14

Anke & Philippe:

Hey jullie tweetjes!!

Eerst en vooral vond ik het fantastisch om u effe te zien op facebook vorige week Jo! Was blij te horen dat jullie goed waren aangekomen.

Dit verhaal is al een goed begin van nog vele verhalen vermoeden we. Als ze allemaal zo prachtig gaan zijn, dan kan jullie reis niet anders dan geslaagd zijn!

Maak er daar een mooie kerst van en een geweldige jaarovergang! Wij wensen jullie al het beste toe voor 2009!!

Dikke zoen!!

• 24 December 2008 - 18:14

Farid:

Jo en Anke,

Geniet ervan want jullie hebben er naar uitgekeken.
    Ik wens jullie en zalig kerstfeest en een fantastisch nieuwjaar.

Greetz Farid xxx

• 25 December 2008 - 22:33

Liesbeth:

Hey Johan en Anke, het is leuk om van jullie te horen!!! Bij deze ineens ook ne zalige kerst en een gelukkig nieuwjaar gewenst! Geniet er nog van zou ik zo zeggen en beleef elk moment zo intens mogelijk, maar da zal wel geen probleem zijn!!! Ben al benieuwd naar jullie volgende avonturen!!!
    dikke x

• 26 December 2008 - 11:10

Bart Van Den Bosch:

Ook ik volg jullie verhalen op de voet... :-) Geniet ervan!!!

• 26 December 2008 - 22:14

David En Pascale:

Hey Johan en Anke,

Leuk om te lezen dat de eerste dagen vlot en goed verlopen zijn!
    Goed begonnen is half gewonnen...
    Ik kijk al uit naar jullie volgende verhalen !
    Zalig Kerstfeest en alvast een gelukkig 2009!

• 28 December 2008 - 16:40

Sofie:

Dag Johan & Anke,

Ongelooflijk nieuws dat jullie in Nieuw-Zeeland zijn !! Ik wens jullie heel veel leuke en mooie momenten toe. Dit zal weer een reis zijn die jullie nooit meer gaan vergeten... groetjes uit Brugge van Sofie, Koen & Laurens.

• 28 December 2008 - 17:07

Anneke:

hey daar bij de kiwi's, Johan en Anke, tof om te lezen wat jullie op een dikke week al meegemaakt hebben, der zullen ongewijfeld nog vele avonturen volgen, en ik wéét hoe dorms kn zijn, idd, da is soms ni alles eh, enfin, soit, ik wens jullie vanuit ons premierloos superkoude belgenlandje een supertof eind, een spetterend begin, en een heel nieuw jaar ontzettend naar jullie zin! Greetz, An&Steven

• 29 December 2008 - 08:05

Peter, Chris, Johan:

Hallo anke, johan,
    Ik heb jullie verhalen met veel plezier gelezen, al heel wat meegemaakt en dat al op één week.
    Geniet ervan wij zullen nog wat bibberen, het was deze morgend min 6°in groot Rossem, (waar de boerinnen nog met klompen lopen)
    Prettig ende jaar, tot de volgende.

• 29 December 2008 - 17:08

Franz:

Hoi Johan en Anke,
    een heel leuk berichtje. Ben al nieuwsgierig op de volgende.
    Einen "Guten Rutsch ins Neue Jahr 2009" und noch viel Spass,
    Franz

• 30 December 2008 - 16:14

Stefan Grignard:

Hey reizigers, jullie hebben blijkbaar nu al veel meegemaakt. Vindt het super dat wij alles hier kunnen volgen. Voeld een beetje als meereizen hihi. Heb ook super mooie foto's gezien op FACEBOOK,wouw. Nog een goed reis verder en ons vooral op de hoogte houden he :-). Groetjes Stefan en Lotti

• 01 Januari 2009 - 21:03

Ben Swaelen:

Klinkt allemaal behoorlijk hilarisch.
    Nog wel niks gelezen over schapen, vreemd...
    Geniet er in elk geval zwaar van, veel respect dat ge er met 2-en voor een hele poos tussenuittrekt. Kweet niet of ik het zou kunnen.

Vanzelfsprekend eerst en vooral een gigentishc megagraaf vervolg voor jullie reis toegewenst, de rest zal zoiezo wel in orde komen.

Groenten
    Ben (Yole zal zich bij al het bovenstaande ook wel aansluiten)

• 02 Januari 2009 - 00:16

Kimmeke:

Hello u 2!

Johan, amai, echt ne schone tekst! Ik kan het me bijna visueel voorstellen als ik het zo lees. Klinkt echt allemaal prachtig en 't begint bij mij serieus te kriebelen om ook eens een stapje in de wereld te zetten!!

Doe gewoon verder zoals jullie bezig zijn en geniet van alle momenten die jullie mogen beleven!

Ik stuur jullie 1 van de dagen nog wel een mailtje met updates uit ons Belgenlandje!

Trouwens, nog nen happy newyear uiteraard é!

Dikke zoen en knuf voor jullie allebei,

xx

Kimmeke

• 02 Januari 2009 - 15:36

An T.:

Eerst en vooral een zeer gelukkig 2009. Blij te horen dat jullie al een fijne tijd hebben beleefd. Zo te horen is de natuur daar nog vrij ongerept. Hopelijk dat jullie op jullie reis niet teveel last krijgen van zo'n luidruchtige mensen. Want nachtrust is zeer belangrijk in een reis zoals deze. Hopelijk de boot niet gemist naar het Zuideiland.

Groetje en geniet nog van speciale uitdagingen en kansen die je krijgt.
    xxx