From North to South... - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Johan Weerdt - WaarBenJij.nu From North to South... - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Johan Weerdt - WaarBenJij.nu

From North to South...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Johan

08 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Dag vriendjes en vriendinnekes,

Het werd dringend tijd voor een tweede update vanuit het prachtige Nieuw-Zeeland... hier gaat ie... ik denk dat ons vorig verslag ergens rond Kerstmis moet geeindigd zijn... ik ga in elk geval van daar verder vertellen ;-) Ik en Johan hebben trouwens afgesproken om om de beurt een verslag te maken en tis mijnen tour ;-)

Een echt kerstgevoel hebben we hier niet gehad, hoewel iedereen hier zen best deed om toch een leuke sfeer te creeren... tot op het absurde af... zo hadden bijna alle winkeliers kerstballen als oorbellen en allemaal een kerstmuts op... zelfs in de chiqueste juwelierszaken... wel een zot zicht!!! Wij zijn op kerstavond iets gaan drinken met Stephanie, een meisje dat Johan drie jaar geleden leerde kennen in Australie. Het was leuk om haar eindelijk te ontmoeten! Aangezien het buiten nog lekker warm was, hebben we ons op een terraske gezet met een pintje erbij (een Belgisch pintje by the way) wat moet ne mens nog meer hebben :-) Het was een gezellige avond en we hebben van Stephanie nog verschillende tips gekregen van wat zeker de moeite waard was om eens te gaan bezichtigen in de buurt. Zo sprak ze over een vulkaan op een eiland in de zee... verder in het gesprek kwamen we te weten dat die vulkaan dus eigenlijk eigendom is van haar familie :-P Stephanie stelde voor om voor ons een gratis helikoptervlucht te regelen om zo een rondleiding te krijgen en om afgezet te worden aan de vulkaan. Jammer genoeg moesten we volgende dag vertrekken en hebben we deze kans moeten laten schieten...

De volgende ochtend zijn we doorgereden naar Rotorua, mits een kleine tussenstop in Wakatane. We kwamen uit aan een prachtige baai en zijn daar dan uiteraard ook gestopt... ik heb meteen mijn bikini aangetrokken en ben in het water gesprongen. Johan was er iets minder happig op... als ge denkt aan zijn fobie voor haaien :-) maar ik heb hem toch kunnen overtuigen en hij is de volle drie minuten mee het water ingedoken :-) Na deze verfrissing zijn we verder gereden naar Rotorua. Rotorua staat bekend om zijn vele vulkanische resten en geisers waarvan sommige nog steeds actief zijn. Met dit prachtig natuurverschijnsel gaat helaas een vieze geur gepaard... ge kunt het wa vergelijken met rotte eieren. Echt heel de stad stinkt ernaar! Goed en wel aangekomen in Rotorua kwamen we tot de constatatie dat alle winkels, supermarktjes,... gesloten waren omdat het kerstdag was. Er was echt geen kat te bespeuren in de straten... het leek er echt op ghost-city... ge kon er letterlijk een speld horen vallen! Uiteindelijk vonden we toch iets dat open was, de Polynesian Spa. Daar hebben we wat liggen zonnebaden in vier verschillende 'pools', elks met een andere temperatuur. Dat was wel genieten, op de nog steeds overweldigende rotte eieren geur na :-) we zijn ondertussen al wel wat interessante mensen tegengekomen... elk op hun eigen manier, te beginnen met de Koemar uit Maleisie. Negen jaar gewerkt in 1 van de chiqueste hotels in Singapore, verdiende daar soms duizenden dollars per dag... ontmoette sterren als Andre Agassi en Steffi Graff... maar besloot na jaren om naar Nieuw-Zeeland te gaan en er een eigen zaak te beginnen. De arme stakker ging echter vrij snel failliet en heeft nu heel wat schulden af te betalen. Om dit proces wat te versnellen heeft hij dan maar twee jobs aangenomen en woont hij al een jaar in hetzelfde hostelletje. Zo ziet ge maar, hoe snel geluk kan keren... echt nen bangelijke kerel... altijd een grote glimlach op het gezicht en hij kwam eerlijk uit voor zijn wantrouwen tegenover Maori's. Buiten socializen met onze roomy's zijn we natuurlijk nog wel wat gaan bezichtigen in Rotorua... de geisers! Voor zij die willen weten wat voor moois ge daar kunt terugvinden... kunnen dit best is googlen, aangezien wijzelf den helft van den uitleg gemist hebben door een of andere rotbengel :-) die te veel lawijt maakte! In Wai-O-Tapu en Waitangu hebben we veel van de beruchte geisers met onze eigen ogen kunnen aanschouwen... heel fascinerend, maar met momenten wel mega warm!!!

Lake Taupo was onze volgende bestemmimg... een reuze meer waar we ons eerste echte bruine kleurtje (of beter gezegd rode kleurtje) hebben opgedaan :-) zelfs factor 30 kon onze huid niet beschermen tegen de felle Nieuw-Zeelandse zon! We hebben 's avonds en de volgende dag wel afgezien, maar lang leve den after sun... want nu hebben we een schoon bruin velleke :-) Na een heerlijke dag aan het meer met een prachtig zicht op de bergen (met eeuwige sneeuw) zijn we naar de supermarkt gegaan... alles verliep volgens plan tot we buiten waren en we tot de vaststelling kwamen dat we eigenlijk geen zin hadden om zelf te koken... daarbovenop stonden we pal voor nen Burger King... ge kunt de rest al raden zeker? :-) later op den avond zijn we aan de praat geraakt met Donald, ne vijftiger uit Nieuw-Zeeland, die trouwens ooit op een mijn is gestapt... hij wist ons veel weetjes te vertellen over Nieuw-Zeeland... en over zichzelf!

Juist voor Wellington zijn we nog een nachtje in Palmerston North gebleven... in het jaar een heuse studentenstad... in de grote vakantie die nu volop aan de gang is, een zeer rustige bedoening. Er waren twee hostellekes beschikbaar voor die avond waarvan 1 Grandma's Place was... de keuze was snel gemaakt en we gingen aankloppen bij het ander hostelleke. We hadden al snel het gevoel dat we op 1 of andere manier toch bij Grandma verzeild geraakt waren omdat er wel honderden huisregels aan de muur hongen :-S tot in het toilet toe... dat ge moest doorspoelen :-) algoe dat da er stond, anders hadden we da vast en zeker ni geweten en dus ook ni gedaan :-)

Nieuwjaar hebben we in Wellington gevierd... echt anders dan in Belgie was het er niet... veel zatte mensen op straat en iedereen in feeststemming!!! Verder was er blijkbaar een vuurwerk, maar dat hebben we noch gehoord noch gezien! Op oudjaarsavond zijn we op een Belgisch restaurant gebotst... een kaart vol Belgische gerechten en Belgische bieren, dat zagen we wel zitten :-) We zijn dan maar ineens heel de kaart afgegaan en bieren als Stella, Palm, Duvel, Hoegaarden en Leffe werden met veel smaak gedronken die avond en dat in combinatie met een steak met frietjes en mayonaise... heerlijk! Onze eerste dag van het nieuwe jaar was vrij rustig... lang geslapen... en dan... VOETBAL gekeken :-P jaja, zelfs in Nieuw-Zeeland is er geen ontkomem aan! Voor de rest een telefoontje gedaan naar thuis wat wel grappig was aangezien het volop oudejaarsavond was in Belgie en ik toch wel enkele dubbele tongen heb gehoord :-)

Op 2 januari hebben we den oversteek gemaakt van het Noordereiland naar het Zuidereiland met den Interislander. Ge kunt u ni voorstellen wa voor ne groten boot dat da was... het had meer weg van een cruise-schip. De overzet naar het Zuidereiland heeft al bij al drie uur geduurd, dus het was wel maf wat ge der allemaal kon doen en krijgen. Er waren twee cinemazalen, tien verdiepingen, verschillende bars, verschillende restaurantjes, een animatieteam,... echt wel zot!!! Wij waren in het begin bovenaan buiten op het dek gaan zitten, maar na een tijdje begon het een beetje te regenen en zijn we toch maar naar binnen gevlucht. Dat had ook wel zijn gevolgen... we voelden onze magen al snel keren door het gewiebel van den boot... algoe hadden we den avond ervoor nog een pilleke gepakt tegen reisziekte die we de dag ervoor waren gaan kopen bij den apotheker. Eens aangekomen op het Zuidereiland, meerbepaald in Picton, begon de zoektocht naar een slaapplaats... vier uur later hebben we die dan ook eindelijk gevonden :-P en daar dan ook twee dagjes blijven plakken en al onze kleren gewassen. We hebben er trouwens ne reisgenoot bij... nen opblaasbaren Stewart Griffin :-) Al wie hem niet kent en hem graag zou willen leren kennen, zal eens naar Family Guy moeten kijken ;-)

De afgelopen dagen hebben we wel wat afgewandeld, o.a. in het Abel Tasman National Park. We zijn daar afgezet geweest met een watertaxi... (eerst zijn we gaan kijken naar een zeehonden kolonie aan het strand)... we hebben gekozen voor een wandeling van ongeveer vier uur... kwestie van Jowanneke zijn beentjes wa te sparen he ;-) ge kunt hier namelijk vier dagen rondtrekken in da park, maar daar hebben we ons dus ni aan gewaagd!!! En effectief, Johan zijn benen waren na drie uur volledig uitgewandeld!

Voila, ik ga het hierbij laten... mijn concentratie verzwakt en typen op een qwuerty-klavier is echt niet leuk :-P hopelijk gaan de temperaturen in Belgie snel de hoogte in... we zullen proberen om een beetje zon op te sturen!!!

Dikke knuffels!!!

Johan en Anke xxx

Wist je dat:
- de prijzen hier toch een pak lager liggen... voor 3 euro eet ge u bijna ziek in de McDonalds of den Burger King en voor 6 euro kunt ge Thais gaan eten... ook de benzineprijzen zijn waanzinnig veel lager dan in onze Belgie-landje. Ne volle naftbak kost hier ongeveer 25 euro. Maar best ook, want alles ligt hier ver uit elkaar en nen auto bezitten is dus wel essentieel om in de bewoonde wereld te geraken.
- we op kookvlak nog niet verder zijn geraakt, dan het bereiden van ne spaghetti, het maken van een slaatje of het koken van rijst :-)
- je de 'ie' op vier verschillende manieren kan uitspreken... dit is 1 van de dingen die ge te weten komt als ge ne chinees leert kennen ;-)

• 08 Januari 2009 - 12:13

Roelito:

Genieten zou ik zo zeggen. Ik zen stikjaloers!
    Greetz

• 08 Januari 2009 - 12:25

Mipke:

Prachtig verslag ze sjoekes!!!Lijkt mij een mooi en boeiend land en warm ( da kunnen wij hier ni direct zeggen, wij blijven maar in min met ons temperaturen ;-))
    Dus VOLOP GENIETEN maar!!! Nen dikke kus nog voor jou en Klein Jowanneke! MUAH!!!!!

• 08 Januari 2009 - 13:09

Annelies Smets:

hoi hoi,

Echt jammer dat Rotorua tegen viel. Toegeven dat het er nooit héél bevolkt is, maar toch..

En wat die kerstsfeer betreft. Toch zalig hoe kitch alles is hé. En ook zo vreemd hoe hard de mensen daar verlangen naar een 'witte' kerst. Dan beseft ge toch wel dat ons Belgiëlandje echt zijn charmes heeft hé

Jullie zitten nu op het Zuid-eiland; fabulous!

Geniet er maar van!

x

• 08 Januari 2009 - 14:06

Charioeke!:

WAUW!!!

Ik ben benieuwd voor de foto's van klein jowanneke en de stewie :o)

Dikste Zoen!!!

• 08 Januari 2009 - 15:55

Eén Van U Tantekes:

Blijven genieten !

Dikke kus

XXX

• 08 Januari 2009 - 16:20

Anke & Philippe:

GEWELDIG verslag!! Zeg, en nen dikke proficiat é Jo! Drie volle minuten in't water gezeten. Of moeten we Anke proficiat wensen dat het haar gelukt is om u te overtuigen? ;o)
    Het klinkt toch weer allemaal zalig é. Jongens toch.. En dat terwijl wij hier gisteren de koudste temperaturen ooit gemeten hebben: -20° onder thermometerhut!! Blijven genieten en blijf ons op de hoogte houden!!
    Dikke zoen van ons allebei

• 08 Januari 2009 - 21:00

Zus Katrien:

Broer en lieve Anke !!! zoooooo tof om weer iets te horen !! zwier er nog is fotokes op !!!dikke kus
    ENJOY !!!

• 09 Januari 2009 - 09:35

Timo:

Amai echt super precies... Johan rustig aan dan met de Mcdonalds e ...

Amuseer jullie super, X

en men beste wensen voor het nieuwe jaar, da al super bij jullie is begonnen ;-)

• 09 Januari 2009 - 11:06

Maarten:

iets wat we gemist hebben johan:

ROOF BAR in Sydney (Australië)
    Dit dakterras is voor toeristen misschien wel het best bewaarde geheim van Sydney, maar de locals weten uiteraard dat ze hier moeten zijn om de adembenemende panorama's over hun stad te bewonderen. Op woensdag is er live muziek en zijn de cocktails zelfs aan halve prijs. Kom vroeg want het kan hier vrij druk worden.
    Adres: Level 4, Skygarden Shopping Centre, 77 Castlereagh Street, Sydney

• 10 Januari 2009 - 16:27

Sofie:

Dag Johan & Anke,

Amai gasten, ik ben KEI jaloers op jullie verhalen !!! Alhoewel het winterwit hier op de daken ook heel mooi is (1 van de schoonste winters v/d afgelopen jaren moet ik toch wel zeggen) zou ik natuurlijk veel liever midden in jullie reisverhaal willen zitten. Gewoon prachtig al die # mensen en plaatsen die jullie tegenkomen. Ik vind het super leuk om jullie belevenissen te lezen, doe zo voort...
    Dikke zoenen uit belgenland en tot binnenkort in de mail ! Sofie (Koen & Laurens)

P.S. weten jullie dat Russel Crowe afkomstig is van Nieuw Zeeland? Als filmfreak weet ik dat natuurlijk... daarom aan Anke de opdracht: als je hem ziet...geef hem maar een goeie hug (tenminste als hij niet agressief staat :-)

• 11 Januari 2009 - 11:45

Swaelen: