Het leven zoals het is... - Reisverslag uit Sydney, Australië van Johan Weerdt - WaarBenJij.nu Het leven zoals het is... - Reisverslag uit Sydney, Australië van Johan Weerdt - WaarBenJij.nu

Het leven zoals het is...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Johan

18 Februari 2009 | Australië, Sydney

Dag mannekes en vrouwkes,

Na vier weken kan ik er niet meer onderuit :-) ik kan maar beter aan het volgende verslag beginnen, want anders kan ik binnenkort nen boek schrijven... het lijkt al eeuwen geleden dat we in Nieuw-Zeeland waren, waar we o.a. geskydived hebben :-) maar zal proberen om van daar terug verder te vertellen wat we zoal beleefd hebben... ik kan al wel efkes kort vermelden dat we ondertussen een goeie twee weken in Australie zijn en dat we hier ook al het een en het ander hebben meegemaakt (in de negatieve zin), maar dat zal de Johan wel allemaal uitleggen in zijn volgende update ;-)

In totaal denk ik dat we 3 dagen in Wanaka zijn gebleven... want buiten skydiven konden we heerlijk zonnen aan het meer met zicht op de bergen met eeuwige sneeuw! Ondertussen hebben we echt wel een goei bruin velleke :-) en da willen we graag zo lang mogelijk houden! Na een dagje luieren zijn we s'avonds in een karaoke-bar beland en daar hadden we meteen aantrek van de locals. Blijkbaar zijn er mannen die elke avond in die bar hangen en ook elken avond dezelfde liedjes zingen! Het bier werd niet per glas verkocht, maar per jug. Dat is een kan met bier... gevaarlijk, want ge vult maar bij en bij... en de rest kunt ge al raden he :-) de Johan had algoe nog iets of wat tijdsbesef en we zijn die avond toch nog redelijk op tijd in ons bedje geraakt. Da was ook nodig, want de volgende dag hadden we weer een lange rit voor de boeg richting Te Anau.

Te Anau was dus onze volgende bestemming dat op het programma stond. Het stadje zelf had ni zoveel te bieden, maar het is gelegen aan het begin van het Fjordland National Park en dat is ongetwijfeld een van de mooiste natuurparken op deze aardbol!!! We hadden al snel besloten dat we ni zouden gaan hiken om de Jehaaan zijn beentjes toch wa te sparen, aangezien we nog wel een paar maanden zullen rondreizen en goeie benen dan wel een vereiste zijn ;-) maar er waren tal van andere mogelijkheden om het park te ontdekken! Wij hebben ervoor gekozen om met een speedboot het park in te varen tot aan een indrukwekkend meer om zo toch zoveel mogelijk te kunnen meegenieten van de prachtige natuur! Eens aangekomen aan de boot, bleek dat we een prive-gids hadden en den boot voor ons alleen, omdat er geen andere boekingen waren die dag! De gids vond het dan ook wel de moment om is goe zot te doen met zijn machien en af en toe is een rondje te draaien :-) blijkbaar werden er in het Fjordland National Park ook verschillende scenes opgenomen van Lord Of The Rings en die hebben we van dichtbij gezien... Te Anau zal ons ook bijblijven om andere redenen... het slechtste hostelletje tot hier toe! Ik en Johan lagen op een aparte kamer (ik op een vrouwenkamer en Johan op een kamer met mannen)... maar aangezien mijn kamer om 22u00 nog altijd leeg was, is Johan toch bij mij komen liggen :-) verder waren er drie potten, maar als er 10 personen tegelijk willen koken is da natuurlijk ni zo praktisch... de kookplaten werkten ni, maar daar is nog iets leuks uit voortgevloeid. Naast ons was er namelijk een Indisch koppel nen heerlijke curry aan het bereiden en hun fornuis scheen wel te werken. Zij hebben ons geholpen en zo zijn we aan de praat geraakt en voor we het wisten, waren we uitgenodigd bij hen thuis in Sydney om te komen eten... zo'n aanbod konden we uiteraard ni afslaan!

Johan en ik zijn ondertussen een beetje verslaafd aan UNO. Het lastige is dat de verliezer altijd opnieuw wilt spelen om alsnog te kunnen winnen en ge ziet het al aankomen, dan kan het spel lang duren :-) Johan vindt dat ik altijd kei veel geluk heb met mijn kaarten... maar dat is natuurlijk ni waar... ik speel gewoon tactisch :-)

Na Te Anau zijn we het Fjordland National Park ingereden op weg naar de Milford Sounds. De Milford Sounds moet volgens ons ongetwijfeld een van de mooiste plaatsen op Aarde zijn... zo'n ongerepte natuur hebben we nog nooit gezien. De wonderen van de natuur lieten zich al zien op weg naar onze eindbestemming. Toen we halfweg waren, begon het hevig te regenen. Onze eerste reactie was natuurlijk: wij willen zon!!! :-) maar eigenlijk hadden we heel veel geluk dat het zo aan het regenen was, want daardoor ontstonden er honderden watervalletjes op de rotsen om ons heen... echt prachtig om te zien!!! Ook de fauna kregen we te zien en te horen... meerbepaald de Kea, een soort papegaai die allesbehalve mensenschuw is en graag spullen van toeristen kapotbijt :-) echt mooie vogels zijn het niet, maar ze hebben wel veel lef! Toen we aankwamen in de Milford Sounds, kwamen we tot de constatatie dat er maar 1 hostelletje was. Algoe dus da we op voorhand onze slaapplaats geboekt hadden (wat we anders zelden doen!) De Kea's waren niet de enige beestjes die we zijn tegengekomen tijdens ons verblijf in de Milford Sounds... de zandvliegen waren (spijtig genoeg) ook van de partij!!! Bij regenweer zijn ze echt talrijk aanwezig en ze geven kleine venijnige steekjes die dagen later nog hevig jeuken... doe dat maal 20 en ge hebt mijne linkervoet :-) we hebben ons zoveel mogelijk proberen in te smeren met muggenmelk (met 40% deet) maar toch slaagden de beestjes er soms nog in om ons lekker bloed op te zuigen! Maar ondanks deze kleine bloedzuigers blijven de Milford Sounds onwaarschijnlijk mooi! Johan en ik wilden het Fjordland National Park graag nog wa meer verkennen en een ideaal manier om dat te doen is kajakken... dachten we :-) na een boottochtje van een half uur werden we met onze kajak gedropt op het water in de middle of nowhere. Dat was op zich geen probleen, ware het niet dat onze kajak gewoon niet bestuurbaar was. Ik zat vanvoor en Johan zat vanachter in de kajak, wat wilt zeggen dat hij met de pedalen die in de kajak zitten, zou moeten sturen. Maar dat wist hij ni :-) dus wij maar peddelen en peddelen en... al snel lagen we 50 meter achter op de rest van de groep en slaagde we er maar niet in om rechtdoor te varen. Plots lagen er op vijf meter van ons twintig zeehonden te rusten op de rotsen... maar veel tijd om van het schone tafereel te genieten, hadden we ni... want onze kajak dreef maar wa rond en daar werden we beiden gek van. De Johan was maar aan het roepen dat ik het verkeerd deed... dat ik harder moest peddelen... sneller... links... rechts... en ik was maar aan het roepen dat ik het juist deed en en dat de Johan moest stoppen met zagen! Wij ruzie aan het maken in dieje kajak... haha... het moet nogal een zicht geweest zijn. Daarbij komt dan nog dat de rest van de groep (er waren 4 kajaks in totaal) al vaak gekajakt hadden en door het water gleden alsof het vanzelf ging......... frustratie alom!!! Ik moet wel toegeven dat ik inderdaad ni goe bezig was, maar da verbetert er zeker ni op als er iemand achter u ligt te roepen en te vloeken en dan zegt: Aaaaah, ge moet die pedalen gebruiken om te sturen :-) Ik denk dat we zo'n 4 uur gekajakt hebben... echt wel de mooiste natuurbeelden hebben kunnen aanschouwen die ik tot hier toe hebben gezien... maar we waren gewoon KAPOT toen we terug aankwamen. Hier en daar nog eens gestoken door een zandvlieg... echt wel een stevig tochtje!!! Maar absoluut de moeite waard... Johan en ik hebben wel 1 afspraak gemaakt... dat we nooit meer samen gaan kajakken :-)

Na onze avontuurlijke dag in de Milford Sounds zijn we verder getrokken naar Queenstown. Een mooi stadje tussen de bergen, meer bekend in de winter om zijn skigebieden. We waren alle twee blij om nog eens een paar dagjes te kunnen vertoeven in de gewone beschaafde wereld zonder zandvliegen en zonder twee uur te moeten rijden om een supermarkt tegen te komen!!! In Queenstown hebben we dus vooral geluierd en niet te veel gedaan... we waren nog aan het bekomen van ons kajak avontuur ;-) maar 1 ding was ons niet ontgaan... er liep een grote gondel helemaal op een berg en boven op de top was er een bar, restaurant,... . Dat wilden we wel eens van dichtbij zijn. Eens aangekomen aan de gondel zagen we allemaal mensen in heel chique kledij... blijkbaar was er een prive-feesje en de glazen champagne stonden beneden al klaar! Johan vroeg of we er ook van mochten drinken, maar dat mocht uiteraard niet. Maar de man voor ons had de conversatie gevolgd (hij behoorde tot het elite-groepje) en nam gewoon twee glazen en gaf ze aan ons... toch champagne op de gondel dus :-) boven op de top hebben we een maori-optreden bijgewoond, omdat dat toch de oorspronkelijke inwoners zijn van Nieuw-Zeeland en we over dit volk toch iets wilde weten... wel een grappige show... zeker als ze u naar voor roepen om mee met de maori's te komen zingen :-)

Vanuit Queenstown zijn we verder gereden naar Franz Josef dat bekend staat om zijn fameuze gletsjer. Zoals gewoonlijk hadden we nog niets geboekt in een hostelletje en moesten we ter plaatse op zoek gaan naar een plekske om te slapen... en dat hebben we ook gevonden: een omgebouwd caravanekke dat de Love Shack heette :-) we wisten ni goe wa we daarvan moesten verwachten... maar het was goeikoop, dus nemen die handel!!! De Love Shack had zijne naam ni gestolen, want vanbinnen leek het op een klein liefdesnestje met af en toe een kinky kantje... de muren waren behangen met rode fluwelen lappen stof en op den plafond hing ne grote spiegel :-) soit, dat ter zijde ;-) In Franz Josef hebben we weer iets unieks meegemaakt... aangezien de gletsjer van Franz Josef aan de rand van een grote bergketen ligt en de gletsjers slechts door heel zware begeleide wandeltochten bereikbaar zijn... moesten we toch een ander vervoermiddel vinden... en wat hadden we nog ni gedaan... een helikoptervlucht :-) echt waanzinning wat we die dag gezien hebben... opstijgen bij slecht weer: zwaar bewolkt, regen, mist... om dan twee minuten later op den top van nen berg te staan (tot ons knien in de sneeuw) in de stralende zon... uiteraard hadden we geen zonnebril bij, omdat we daar het nut ni van inzagen, met als gevolg dat de sneeuw echt ongelofelijk fel was aan onze ogen. Ach ja, daar gaan we nu ni over klagen he :-) kortom een hele leuke ervaring!!!

Een paar dagen later hebben we in Greymouth den Tranzalpine genomen naar Christchurch. Deze wordt omschreven als een van de mooiste treinreizen ter wereld dwars door het hart van Nieuw-Zeeland en we moeten zeggen... het was de moeite!!! Het was een vier uur lange rit langs valleien, meren, bergen,... PUUR NATUUR :-) en een mooie afsluiter voor we naar Australie zouden vertrekken!!!

Christchurch was onze eindbestemming in Nieuw-Zeeland. Voor we naar Australie zijn gevlogen, hebben we nog drie dagjes gehad om de stad te verkennen... wat we eigenlijk ni echt hebben gedaan :-S wat hebben we dan wel gedaan: kleren wassen, postpakket opsturen naar huis, kaartjes schrijven, terraskes doen, sushi eten (tot drie maal toe, omdat de sushi echt spot goedkoop was), naar den Australian Open kijken, naar de straatartiesten kijken, ne starbucks koffie drinken,... . Op 28 januari hebben we Nieuw-Zeeland achter ons gelaten en zijn we naar Australie vertrokken... een nieuw land... spannend! Als ik goed tel, zijn we al 22 dagen in Australie en momenteel zijn we een weekje aan het rondtrekken op Tasmanie. Meer Australie-nieuws volgt zo snel mogelijk ;-)

Voila, ik denk dat ik jullie weer een beetje heb kunnen updaten!

Dikke knuffels en tot de volgende :-)

Johan en Anke

Wist je dat:
- ik de Belgische keuken echt wel begin te missen... zo'n goei pak frieten met mayonaise en stoofvlees... het water loopt in mijne mond!!!
- de Johan een moord zou plegen voor ne simpele martino of een broodje kip curry?

• 18 Februari 2009 - 07:47

Maarten:

Mijn maag keert uit jaloezie als ik dit allemaal lees...

Geniet van de reis van jullie leven!!!

En succes in Australië :)

• 18 Februari 2009 - 08:05

Timo:

Das typisch Jo da vrouwen ni kunnen kayakken ;-)
    amuseer jullie nog!

• 18 Februari 2009 - 08:24

Anke & Philippe:

Jongens jongens jongens toch, weer fantastische verhalen! Genieten jullie maar van de mooie natuur, zalige zon, leuke ervaring, zullen wij wel genieten van onze heerlijke belgische frietjes en zalige martino's!! :o)
    Tot hoors?

Dikke zoen

• 18 Februari 2009 - 10:39

Roel:

Manmanman,
    hoe jaloer kan je een mens maken...
    Ik weet wat onze volgende grote reis w...
    greetz en tot op de weide...

• 18 Februari 2009 - 11:23

Inge:

yeep anke en johan!

na al jullie avonturen te hebben gevolgd, vond ik het 'ns hoog tijd om zelf een berichtje achter te laten.
    ik ben blij dat jullie zoveel mooie en leuke dingen beleven. blijf vooral genieten van elke seconde (ook de kajakmomenten en UNO-verlies-momenten :)).
    het moet adembenemend zijn.. om nooit meer te vergeten. wauw!

mm.. heb honger. lunchpauze! zou ik een frietje steken met stoofvlees en mayo of een een klein broodje martino plus een klein broodje kip curry? ik geraak er maar niet uit.. :)

soit.. geniet van de natuur, fauna en flora, de locals en van elkaar!
    explore, enjoy, have fun and take care.

greetz, inge (van HA)

• 18 Februari 2009 - 19:26

Mipke:

Amaai, weeral een knap verslag zenne!!!
    Altijd leuk om te lezen, kijk er altijd naar uit!
    k Heb ondertussen ook al goesting in ne martino gekregen ;-)
    Zou k m halen of niet ;-)???!!!!
    Nog nen dikke zoen for both of you! MUAH!

• 18 Februari 2009 - 19:31

Charioeke:

Hey sjoekes!

Ik ga morgen honderden martino's, smoskes, en broodjes kip curry smeren! Mhoeha mhoehahahahhahaa! (=smerige lach) ;o).

Of stuur ik ze mee opp in jullie Fed Ex pakket? Onderweg stop ik dan aan de frituur en stop er ook nog wat frietjes bij.... :o)

Tja, er mogen nog een paar voordelen zijn aan gewoon in ons belgenlandje blijven hé! :o)

Dikke smakkerds!

your one and only (schoon) zusje

• 24 Februari 2009 - 18:48

Fifi:

Ruzie gemaakt in de kajak? Daar wordt je relatie alleen maar BETER van joh ! Daarna kan je daar nog eens goed om lachen !! Anke, je weet wat ze zeggen, een vrouw die nie kan kajakken komt door ne vent die het haar niet goed leert !!! Nah ! (sorry johke !)